Παρασκευή 9/5/2014

Παρουσίαση: Χρήστος Σαμαντζόπουλος,
εκπαιδευτικός του 33ου δημοτικού σχολείο Θεσσαλονίκης
(Άσυλο του Παιδιού)

Σαν εκπαιδευτικός αυτού του σχολείου θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να σας καλωσορίσω στο σχολείο μας και να σας παρουσιάσω με σύντομο τρόπο μια εργασία που κάναμε φέτος μαζί με τους μαθητές μου, τα παιδιά της Ε2΄ τάξης του δημοτικού μας σχολείου.
Το σχέδιο της εργασίας μας:
Στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς μαζί με τους μαθητές μου αναλάβαμε να εκπονήσουμε μια εργασία στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης. Η Ε.Ζ. είναι ένα πρόγραμμα, που καλύπτει δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα για την τάξη μας (Ε΄ δημοτικού) και λειτουργεί εντός του υποχρεωτικού ωρολογίου προγράμματος. Δεν είναι μάθημα σαν τα άλλα μαθήματα του σχολείου, ούτε βαθμολογείται σαν τα άλλα μαθήματα.
Το θέμα μας «Από τη Ρώμη στο Βυζάντιο» έχει να κάνει με τη Βυζαντινή Ιστορία και πιο συγκεκριμένα με την εξέλιξη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας σε Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Η Ρώμη, η σπουδαία πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας των Ρωμαίων το 330 μ.Χ. θα δώσει τα πρωτεία της στην παλιά αποικία των Μεγαρέων, το Βυζάντιο, που θα γίνει η νέα πρωτεύουσα του Ρωμαϊκού κράτους και θα πάρει το όνομα του ιδρυτή της, του Κωνσταντίνου.
Η Κωνσταντινούπολη και η Θεσσαλονίκη, η δεύτερη πόλη του Βυζαντίου, συνδέονται στενά μεταξύ τους. Οι δυο πόλεις μοιάζουν πολύ και πραγματικά υπάρχουν αδελφικές σχέσεις ανάμεσά τους. Τα μνημεία, τα μουσεία, οι εκκλησίες, τα ψηφιδωτά, τα τείχη, η θάλασσα που τις περιβάλλει και η πλούσια ιστορία τους κάνει τις πόλεις αυτές πόλο έλξης για όσους θέλουν να γνωρίσουν το Βυζάντιο. Οι σχέση τους μοιάζει με τη σχέση μάνας και κόρης.
Η χρονική διάρκεια όσων διαδραματίστηκαν στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία είναι μεγάλη (πάνω από 1000 χρόνια ιστορίας) και για το λόγο αυτό έπρεπε να καταπιαστούμε με πολλά και σημαντικά γεγονότα.
Στην προσπάθειά μας να προσεγγίσουμε το θέμα μας ασχοληθήκαμε με πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες. Μερικές από αυτές ήταν η ανάγνωση κάποιων βιβλίων ή άρθρων από το διαδίκτυο και η συλλογή πληροφοριών, η σύνθεση κειμένων, η εικονογράφηση ιστορικών γεγονότων, η δημιουργία γελοιογραφίας που να έχει σχέση με κάποιο ιστορικό γεγονός, η αναζήτηση εικόνων από διάφορα ιστορικά γεγονότα, νομίσματα, αγιογραφίες κτλ., οι κατασκευές: ψηφιδωτά, αγιογραφία, κέρινη πλάκα γραφής και κονδύλι, η δημιουργία αφίσας και πολλών άλλων ακόμη, που όλες τους όμως υποστηρίζουν το θέμα μας.
Η εργασία μας έγινε σε τρεις φάσεις, καθεμιά από τις οποίες είχε τη διάρκεια του ενός τριμήνου και προσέγγιζε ένα διαφορετικό χρονικό ορίζοντα της Ιστορίας. Τέλος, το προϊόν της κάθε φάσης έπαιρνε σάρκα και οστά με τη μορφή ενός περιοδικού που κυκλοφορούσε στο τέλος του τριμήνου.
Και στα τρία μας τεύχη ζωή και παραστατικότητα δίνουν στις ιστορίες μας οι δυο μας ήρωες κόμικς, ο Σπύρος και η Λένα, που είναι παιδιά που πηγαίνουν στην Πέμπτη δημοτικού και τους αρέσει πολύ το μάθημα της Ιστορίας. Αυτά τα παιδιά μας εισάγουν στα διάφορα θέματα με τα οποία ασχολούνται κάνοντας ερωτήσεις και βρίσκοντας απαντήσεις, Οι δυο μικροί μας πρωταγωνιστές είναι φτιαγμένοι με χάρη και φυσικότητα, με έκφραση και κίνηση. Για να τους σχεδιάσουμε χρησιμοποιήσαμε το ηλεκτρονικό πρόγραμμα Pixton for fun, με το οποίο ήδη από την προηγούμενη χρονιά τα παιδιά της τάξης μου ήρθαν σε επαφή και μάλιστα κάποιοι μαθητές μου σχεδίασαν μόνοι τους δικά τους κόμικς και έφτιαξαν τις δικές τους ιστορίες!
Κατά τη διάρκεια της εργασίας μας ακολουθήσαμε τη σειρά των γεγονότων και των επιμέρους θεμάτων που ακολουθεί το σχολικό βιβλίο της Ιστορίας. Υπάρχουν αναφορές σε πηγές από τις οποίες αντλήσαμε κείμενα και εικόνες, καθώς επίσης και πολλές συμπληρωματικές πληροφορίες. Όπου θεωρήθηκε σκόπιμο υπάρχουν αναφορές και σε άλλα θέματα που σχετίζονται με τα γεγονότα που αναφέρουμε. Αυτές οι πληροφορίες βρίσκονται στις τελευταίες σελίδες του κάθε τεύχους και προσδίδουν περισσότερο ενδιαφέρον στην εξιστόρηση όσων διαδραματίζονται.
Προσωπικά για μένα ήταν μια ευκαιρία να ψάξω σε συλλογές γραμματόσημα, νομίσματα, βιβλία και αντικείμενα εκκλησιαστικής τέχνης, να φωτογραφίσω μνημεία και εκκλησίες της πόλης μας (όπως τα κάστρα και κάποιους χαρακτηριστικούς ναούς και μοναστήρια ανάμεσα σε αυτά που διασώζονται μέχρι σήμερα στη γεμάτη βυζαντινά μνημεία Θεσσαλονίκη μας).
Η επίσκεψή μας στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης και η ξενάγησή μας σ’ αυτό μας έφερε σε επαφή με πολλά εκθέματα αυτής της ιστορικής περιόδου και η ξεναγός μας μας διαφώτισε σε πολλούς τομείς και απάντησε στις ερωτήσεις μας.
Μέσα από την ενασχόλησή μας με το θέμα της εργασίας μας ήρθαμε σε επαφή και με άλλους ανθρώπους που διάβασαν αυτά που γράψαμε και θέλησαν να μας βοηθήσουν. Έτσι, για παράδειγμα, συμπεριλάβαμε στο δεύτερο τεύχος μας ένα πολύ όμορφο αραβικό παραμύθι, που μας το έστειλε κάποια κυρία που κατάγεται από την Παλαιστίνη (Χάλα Αλμοχσίν) και μας το μετέφρασε κάποιος κύριος με γνώσεις της αραβικής (Σάλεχ Ανάν), πατέρας μαθήτριας του σχολείου μας. Πολλοί διάβασαν τα τεύχη που κάναμε και μας ενθαρρύνανε να συνεχίσουμε την προσπάθεια, όπως ο Διευθυντής του Σχολείου μας, ο κύριος Ανδρέας Μαυρίδης, η Πρόεδρος και η Αντιπρόεδρος του Ασύλου, οι κυρίες Πολυξένη Δήμου και Μαρία Ευθυμιάδου, η επόπτρια του παιδαγωγικού προγράμματος και ψυχολόγος του Ασύλου, η κυρία Μαρία Γερογιαννάκη, η υπεύθυνη της βιβλιοθήκης του Ασύλου, η κυρία Δέσποινα Χολίδου, η Προϊσταμένη του Β΄ συγκροτήματος, η κυρία Ματούλα Ριζίδου, ο Σχολικός μας Σύμβουλος, ο κύριος Αλέξης Κόπτσης, ο συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας, ο κύριος Άρης Δημοκίδης, η Διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων, η κυρία Αμαλία Ηλιάδη που είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος Βυζαντινής Ιστορίας και άρθρο της οποίας συμπεριλάβαμε στο 2ο τεύχος μας, η κυρία Πολύμνια Κατσώνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Βυζαντινής Ιστορίας, Διευθύντρια του Τμήματος Βυζαντινής Ιστορίας του Κέντρου Βυζαντινών Ερευνών του Α.Π.Θ., οι εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ και πολλοί άλλοι.
Ακόμη, δημοσιεύσαμε την εργασία μας ηλεκτρονικά (στην ιστοσελίδα της 7ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Νομού Θεσσαλονίκης http://users.sch.gr/akoptsi/ (σχολεία – όταν οι μαθητές δημιουργούν) και στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα http://www.e-selides.gr/ (1) .
Πρόκειται για ένα γοητευτικό ταξίδι στα βυζαντινά χρόνια γεμάτο εκπλήξεις και πολλά σημαντικά γεγονότα, το οποίο ταξίδι θα θέλαμε να κάνετε κι εσείς και να ταξιδέψετε λίγο μαζί μας με τα φτερά της φαντασίας σας. Κατά τη γνώμη μου, η αξία αυτής της εργασίας, αν μπορούσε να χωρέσει σε μία σειρά, θα ήταν η εξής:
«Για να γνωρίζουμε πού πηγαίνουμε, πρέπει να ξέρουμε από πού ερχόμαστε»
Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς το Δ/Σ του Ασύλου του Παιδιού για την ευγενική του προσφορά να εκδώσει και τα τρία τεύχη του περιοδικού μας και να το διανείμει δωρεάν τόσο στους μαθητές μου όσο και στους μαθητές του Ζαππείου.
Ελπίζουμε του χρόνου να μπορέσουμε να επισκεφτούμε κι εμείς την όμορφη Κωνσταντινούπολη κι έτσι να μπορέσουμε να δούμε από κοντά όλα αυτά που μελετήσαμε και τόσο πολύ αγαπήσαμε!
Σας ευχαριστούμε!

(1) Σημείωση: Πατούμε → Όλες οι ασκήσεις της Α/βάθμιας  → Α/βάθμια/Ευέλικτη ζώνη και αναζητούμε «Από τη Ρώμη στο Βυζάντιο»

σάρωση0001

Χωρίς τίτλο

Από τη Ρώμη στο Βυζάντιο 1

Από τη Ρώμη στο Βυζάντιο 2

cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf

Από τη Ρώμη στο Βυζάντιο 3

Μια από τις πολλές δραστηριότητες που κάναμε ήταν και η δημιουργία ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού:

Το μάθημα έγινε παιχνίδι!

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

10425042_10202038813921454_8753798979125251027_n

Ευέλικτη ζώνη:

«ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ»

Επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης:

Βυζαντινά πρωτογράμματα:

Βυζαντινή Θεσσαλονίκη:

Μια περιήγηση σε μνημεία της
Θεσσαλονίκης που θεωρούνται μνημεία
παγκόσμιας
πολιτιστικής κληρονομιάς της  UNESCO και
σχετίζονται με τη ζωή και το έργο των
Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου

Ο βυζαντινός δικέφαλος αετός σε παλιά νομίσματα (1000 κορώνες Σουηδίας του 1902 και ένα ρώσικο ρούβλι του 1898):

σάρωση0001 σάρωση0002

Ο Διγενής Ακρίτας:

Ψηφιδωτά:

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s