..τὸ δὲ πλοῖον ἐν ᾧ μετὰ τῶν ἠϊθέων ἔπλευσε καὶ πάλιν ἐσώθη, τὴν τριακόντορον, ἄχρι τῶν Δημητρίου τοῦ Φαληρέως χρόνων διεφύλαττον οἱ Ἀθηναῖοι, τὰ μὲν παλαιὰ τῶν ξύλων ὑφαιροῦντες, ἄλλα δὲ ἐμβάλλοντες ἰσχυρὰ καὶ συμπηγνύντες οὕτως ὥστε καὶ τοῖς• φιλοσόφοις εἰς τὸν αὐξόμενον λόγον ἀμφιδοξούμενον παράδειγμα τὸ πλοῖον εἶναι, τῶν μὲν ὡς τὸ αὐτό, τῶν δὲ ὡς οὐ τὸ αὐτὸ διαμένοι λεγόντων. (Πλούταρχος, Θησεύς)

Με λίγα λόγια πρόκειται για ένα φιλοσοφικό ερώτημα που προέρχεται από τα αρχαία χρόνια και σχετίζεται με το καράβι με το οποίο επέστρεψε ο Θησέας από την Κρήτη.
Ως γνωστόν, ο ήρωας πήγε στο νησί όπου ήρθε αντιμέτωπος με τον Μινώταυρο, τον οποίο και σκότωσε βοηθούμενος από την Αριάδνη για να βρει την έξοδο από τον Λαβύρινθο. Φεύγοντας από το νησί επιβιβάστηκε σε μία τριαντάκορο (ένα πλοίο με τριάντα κουπιά –15 κουπιά σε κάθε πλευρά) και επέστρεψε μόνος στην Αθήνα. Δυστυχώς στη Νάξο ο Διόνυσος του άρπαξε την Αριάδνη και ακόμη, ξεχνώντας την οδηγία του πατέρα του, του Αιγαία, δεν άλλαξε πανιά στο καράβι του (άσπρα αντί για μαύρα), με αποτέλεσμα ο γέρος βασιλιάς να δει από μακριά το καράβι, να απελπιστεί και να πέσει στο πέλαγος από τα ψηλά βράχια και να σκοτωθεί.
Σε ανάμνηση του γενναίου τους ήρωα οι Αθηναίοι είχαν διατηρήσει το πλοίο αυτό ως την εποχή του Δημητρίου Φαληρέα (345-280 π.Χ.) αλλάζοντας τις σανίδες που σάπιζαν, ώσπου τελικά δεν είχε απομείνει καμία από τις αρχικές.
Από τότε οι φιλόσοφοι άρχισαν να διαφωνούν σχετικά με την υπόσταση του αντικειμένου. Η μία πλευρά, υποστήριζε ότι το πλοίο παρέμενε το ίδιο ενώ η άλλη ότι δεν είναι το ίδιο.
Όπως σε όλα τα φιλοσοφικά ερωτήματα αναπτύχθηκαν πολλές προσεγγίσεις για να απαντήσουν, ωστόσο η απάντηση θα είναι πάντα υποκειμενική. Ο Ηράκλειτος εισήγαγε την έννοια της ποσοτικής και αριθμητικής ταύτισης. Ο Αριστοτέλης υποστήριξε ότι υπάρχουν 4 αιτίες που χαρακτηρίζουν ένα αντικείμενο: η μορφή, το υλικό, η χρήση και ο τελικός σκοπός.
Σύμφωνα με μια παράδοση  ο Θησέας, ο πιο δημοφιλής ήρωας στην αρχαία Ελλάδα μετά τον Ηρακλή, σκοτώθηκε από τον Λυκομήδη, βασιλιά της Σκύρου, όταν, μετά από κάποιο διάστημα που τον φιλοξένησε εκείνος, τον πήγε δήθεν για περίπατο στο ψηλότερο σημείο και τον έσπρωξε στον γκρεμό. Μια άλλη μυθολογική παράδοση πάλι υποστηρίζει πως επρόκειτο για αυτοκτονία.
Ποιος να ξέρει πώς πέθανε ο δυστυχής ο Θησέας, αφού εδώ τόσοι φιλόσοφοι δεν μπορούνε να συμφωνήσουνε αν αυτό ήταν το καράβι του!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s